Saturday 10 February 2018

Trip ke Genting Highlands 2017



Trip ke Genting Highlands ini adalah untuk mengisi masa cuti kami. Pergi balik hari. Tujuan kami ke sini lebih kepada nak naik cable car untuk naik ke atas, nak tengok apa yang ada. Kami pilih Christmas day untuk pergi balik hari. Kami bertolak tengahari dalam pukul 12.30 dari KL menaiki kereta.  Alhamdulillah, perjalanan ok, traffik lancar, kereta tak banyak and tak hujan. Ambil masa dalam 30 minit untuk sampai ke tempat parking di Genting outlet premium. Lepas tu solat dulu dalam shopping kompleks  sebelum beli tiket untuk naik standard cable car yang berharga RM8 sehala di Awana skyway. So return dah RM16. Kalau nak naik glass floor gondola harga dalam RM50 sehala dan tak perlu beratur panjang. Untuk yang ada Genting Reward Card, korang boleh gunakan points korang untuk naik cable car ni. 5GP untuk one way standard gondola, 40GP untuk glass floor gondola. Kitorang beratur tak lama sangat sebab cable car ni ada banyak, pukul 2.30 kami dah dapat naik cable car yang memuatkan seramai 8 orang.

Naik sampai atas hujan mula turun.


Naik cable car ni dalam 10 minit dan dia akan stop sekejap kat satu station: Chan Swee station. Tapi kitorang tak turun sebab nak tengok kat atas dulu ada apa. Sampai kat atas, kita akan terus masuk ke kawasan indoor dalam bangunan shopping kompleks. Kitorang ingatkan ada kawasan outdoor untuk jalan2 tengok view dalam cuaca yang sejuk berkabus ni. Rupanya lebih kepada untuk bershopping. Kat sini macam-macam kedai ade bagi yang gemar bershopping. Tempat makan pun ada tapi harga kat atas ni macam biasa lagi mahal.

Dah jalan2 kejap kat atas kitorang pun beratur balik untuk turun bawah naik cable car. Sebelum turun sampai bawah kitorang stop kat Chin Swee station untuk jalan2 tengok view outdoor yang agak sejuk sambil isi perut makan kuih dan biskut yang kitorang bawak dari rumah. Sambil tu minum kopi panas yang kitorang bancuh sendiri jugak dari rumah. Jimat tak payah beli foods kat sini. Next ada signboard ke Chin Swee Cave Temple yang memerlukan kita untuk turun banyak tangga sebelum sampai ke temple tu. Tapi jangan risau sebab ada eskalator.





Chin Swee Cave Temple.

Lepas tu kitorang naik semula cable car untuk balik. Parking rate RM8 per day untuk public holiday. Tapi bermula January 2018 ni, parking rate di Genting premium outlet berdasarkan hour. RM2/hour untuk weekdays (maximum RM12 perday) dan RM3/hour untuk weekends & public holiday (maximum RM18 perday). So untunglah kitorang dapat pergi beberapa hari sebelum dorang tukar parking rate berdasarkan hour ni.

Dalam pukul 4.30pm kitorang drive turun untuk balik ke KL. Jalan balik memang jem ditambah dengan hujan. Apa2 pun kitorang selamat sampai ke rumah. So total perbelanjaan kitorang naik ke Genting Highland saje2 ialah:

Cable car (return)- RM16
Parking- RM8/3pax (RM3)
Tol Gombak(return)- RM12/3pax (RM4)
Fuel- RM12/3pax (RM4) 

Total= RM27 seorang

Masa operasi untuk cable car di Awana Skyway ni adalah dari pukul 7pagi ke 12malam. Awana Skyway merupakan cable car yang baru di Genting Highland. Cable car lama terletak di Genting Skyway. Kalau nak ke cable car baru ni just follow signboard yang tulis Awana skyway. 
Sumber: rwgenting.com

Macam ada lagi sorang author blog ni (Kakashe), dia naik cable car yang lama. Harga sama, cuma bezanya cable car baru di Awana Skyway ni tempat duduk dalam gondola menghadap orang depan2, gondola lama kat Genting Skyway pula menghadap tingkap, so agak privacy dan boleh tengok scenery dengan lebih baik.

1 comment: