Wednesday 12 October 2022

Part 3 - Trip ke Switzerland (Day 5 & 6)

Day 5 (Lauterbrunnen)

Hari ke 5 di bumi Switzerland, kami ke Lauterbrunnen untuk menuju ke "Car Free villages" yang terkenal kerana terletak di kaki gunung dan mempunyai view yang awesome seperti Wengen Village dan Murren Village. Jam 6.50am, kami bergerak dari Interlaken West station ke Lauterbrunnen station dan perjalanan hanya mengambil masa selama 25minit. Setibanya di Lauterbrunnen, kami berjalan 3 minit ke Lauterbrunnen Seilbahn untuk menaiki gondola (cable car) ke Grutschalp, sebelum menaiki train ke Murren Village. 1st Gondola bergerak pada pukul 6.30am dan kekerapannya selama 30 minit sebab sekali masuk boleh muat dalam 50 orang. Kami naik gondola yang bergerak pada pukul 7.30am, just nice timing sebab orang tak ramai lagi dan tak perlu beratur.

Setibanya di station Grutschalp, kami turun dari gondola dan menaiki train pula untuk sampai ke perkampungan Murren.

Sepanjang perjalanan kami menaiki train ke Murren Village, kami dibentangkan dengan view gunung-ganang yang indah. Tips kalau naik train ke Murren Village, pilih seat belah kiri untuk dapatkan nice view.

Setibanya diperkampungan yang terletak 1650 meter above the sea level itu, kami mengambil peluang untuk bersiar-siar di perkampungan ini.

View macam berlatar belakangkan gambar.

Datang waktu sun rise. Dapat view cahaya disebalik gunung.

Kami duduk tengok view dulu before teruskan perjalanan jalan-jalan di perkampungan ni. Jalan kat sini kena mendaki sikit, so just slow-slow je jalan sambil menikmati view.

Peta Murren Village yang terletak di lereng bukit.

Aktiviti kami kat Murren Village ni memang untuk jalan-jalan enjoy the view je. So kami berjalan ke arah Alpines Sportzentrum. Kat sini ada cafe dan tandas. Macam biasa kami beli hot chocolate dan coffee, makan kat bahagian luar cafe sambil makan bekal yang kami bawa.

View kami sambil brunch

Kami meluangkan masa lebih kurang dua jam di situ sebelum balik ke Lauterbrunnen. Dalam perjalanan turun menggunakan gondola ke Lauterbrunnen, kami dapat lihat permandangan Staubbach view dari dalam gondola. Tipsnya korang kena duduk bahagian kanan gondola bila nak turun dari Grutschalp station.

Setibanya di Lauterbrunnen station dalam pukul 11am, kami lihat que untuk naik gondola ke Murren Village dah panjang. Sekali lagi tips yang kami selalu sebut, datang awal pagi ke tempat tarikan untuk mengelakkan crowded. Seterusnya kami berjalan kaki selama 10 minit untuk melihat Staubbach Fall yang merupakan air terjun ketiga tertinggi di Swiss.

Staubbach Fall mempunyai ketinggian kira-kira 300 meter.

Selepas usai mengambil gambar dan menikmati view, kami berpatah balik ke Lauterbrunnen train station untuk ke Interlaken Ost. Di Interlaken Ost, kami menaiki bus ke Isewald yang merupakan tempat pengambaran cerita Korea berlatar belakangkan tasik, tak ingat nama ceritanya. Dalam cerita ni, pelakon korea tu bermain piano atas jambatan ni.

So ramailah orang yang beratur untuk snap gambar atas jambatan ni termasuklah kami. Rasanya kat sinilah kami jumpa banyak orang Malaysia dan Korea. Sampai beratur pun depan orang Malaysia, belakang pun orang Malaysia.

Bagi pendapat kami view di tasik ni biasa-biasa sahaja. Mungkin bagi penggemar cerita Korea lagi boleh appreciate that view. Tapi bus free of charge punya pasal (guna kad yang tempat penginapan bagi), kami datang je tengok tempat ni. Dalam pukul 2pm, kami pulang semula ke tempat penginapan kami. Seperti biasa aktiviti kami pada waktu petang adalah bebas.

Day 6 (Zermatt)

Awal pagi kami bersarapan sambil menikmati view rumah-rumah dan bukit-bukau dari penginapan kami.

Last day breakfast di Interlaken West

Kemudian kami bersiap-siap untuk ke next destination. Jam 10am kami checkout dari tempat penginapan dan menuju ke train station. Kami menuju ke Perkampungan Zermatt yang hanya boleh diaksess dengan train. Perjalanan menaiki train dari Interlaken West ke Zermatt mengambil masa kira-kira 2 jam. Seperti biasa, kami disajikan dengan view yang awesome sepanjang perjalanan kami.

Penginapan kami kali ini di Myzermatt Monazit Apartment yang terletak 10 minit dari Zermatt train station. Zermatt ni terkenal dengan gunung Matterhorn, gunung yang korang selalu nampak kat coklat Toblerone tu.

The real Toblerone guys

Untuk penginapan ini, waktu check in adalah awal dari penginapan lain iaitu pada pukul 12 tengahari. Tetapi waktu checkout nya juga awal iaitu pada pukul 9 pagi. Apartment ini mempunyai 2 bilik tidur, 1 bilik air, dapur dan 2 balkoni dengan view gunung Matterhorn. Harga untuk 3 hari 2 malam ialah RM3100.

Perabot rumah ni nampak lama, tapi sebenarnya kukuh dan dijaga baik oleh owner. Kayu-kayu yang digunakan pada perabot-perabot tu pun still tegap walaupun lama. Antara semua rumah kat Switzerland ni, rumah ni lah yang paling bersih kami rasa bila mula-mula masuk.

Dan yang paling penting, the view. Ada 2 balkoni dalam rumah ni dan dua-dua balkoni ni menghadap sungai dan gunung Matterhorn.

Enjoy the view dari balkoni sambil mengopi

Sebelah rumah ni je ada kedai Thailand tapi tak halal. Seperti biasa, aktiviti kami kalau baru tiba ke sesuatu tempat baru adalah berehat dan berjalan-jalan di sekitar area Zermat ini.

Next post kitorang akan ceritakan aktiviti kitorang di Zermatt sehinggalah ke last day di Switzerland. Stay tune.