Thursday 8 August 2019

Trip ke Siem Reap, Cambodia (Part 1)

1st day
Trip kitorang ke Siem Reap adalah selama 3hari 2malam sahaja, seramai 3 orang. Flight kitorang dari KLIA2 depart pukul 6.45 pagi. Jadi pukul 4.30 pagi dah kena bertolak dari rumah. Breakfast kitorang book food siap-siap dalam flight. Perjalanan ke Siem Reap mengambil masa selama 2 jam. Dalam pukul 7.45 pagi kitorang selamat sampai ke Siem Reap Airport. Beza masa antara Malaysia dan Kemboja hanyalah sejam. Kiranya kemboja lambat sejam dari kita.


Before check imigresen, kitorg pergi toilet airport dulu. Toilet bagus, bersih, tak berbau dan yang paling penting untuk kita orang Melayu ni ada paip.

Lepas dah habis check imigresen, kitorang keluar dan cari orang yang tulis nama kitorang memandangkan transport ke hotel dah include sekali dengan harga hotel. Cari-cari tak jumpa orang yang pegang nama kitorg. Mungkin hotel tu terlepas pandang sebab masa kitorg book hotel ni berbulan-bulan awal via web Agoda. Seminggu before fly kitorg dah email hotel tu nak confirmkan pasal airport pickup ni tapi tak direply. So dah prepare awal-awal dengan situasi yang bakal terjadi ni, kitorang terus ke kaunter tiket taxi yang ada betul-betul sebelah pintu keluar dari Airport ni. Survey harga dulu. Untuk tuk-tuk dia charge 9USD. Mahal sebab survey blog lain katanya rate dalam 5USD je. So kitorg cuba tengok kat Grab app, boleh pilih tuk-tuk dan harga lagi murah dalam 14000riel.

Masa kitorg tengah duduk-duduk tengok harga Grab tu ada sorg staff beruniform tanya kitorg nak pergi mana. Kitorg sebut nama hotel. Dia bagi harga untuk tuk-tuk 5USD dan untuk kereta 6USD. Kitorg fikir dulu nak ke tak sebab memang rate rata-rata macam tu. Tapi akhirnya decided untuk guna Grab tuk-tuk sebab lagi murah dan boleh rasa experience pakai Grab kat Kemboja ni. Kalau tak sampai bila pun tak cuba. Sekejap je book Grab terus dapat. Tapi Grab tuk-tuk tak masuk dalam kawasan Airport ni sebab masuk kawasan Airport ni kena bayar parking fee, so kitorg kena jalan sikit keluar dari exit gate airport dan naik Grab tuk-tuk yang dah tunggu kitorg kat situ.

Perjalanan ke hotel mengambil masa dalam 20 minit je. Nama hotel yang kitorang duduk adalah Travellerhome Angkor.

Travellerhome Angkor


Antara sebab kitorang book hotel ni adalah sebab location dia yang strategik, terletak berhampiran Night Market dan juga Masjid. Kalau dah dekat Masjid, automatik dekat dengan restoran Halal. Hanya 6 minit walking distance ke Night Market dan 3 minit berjalan ke Masjid. Sampai je kat hotel kitorg tak ada duit riel Kemboja lagi, so orang Grab tu cakap kalau guna USD total 5USD, kitorg pun bayarlah 5USD kat orang Grab tu. Last-last sama je harga Grab tuk-tuk ni dengan harga yang orang kat Airport tu offer. Apa-apa pun bila kitorg kira-kira balik sebenarnya jumlah yang kitorg perlu bayar hanyalah 4USD sebab 4000riel=1usd. Tapi tulah kitorg tak kaji langsung pasal rate tukaran riel before this. Masa dah hari kedua baru reti cara convert duit Cambodian Riel to USD.

1USD = 4000Riel,    so 0.25USD = 1000Riel,     1000Riel = RM1

Sampai je hotel kitorg tanya pasal airport pickup tu. Orang hotel tu apologize sebab tak perasan email yg kitorg bagi, jadinya dia cakap masa balik nanti dorang hantar ke Airport free. So tukar macam tu jelah. Sementara tunggu bilik, kitorang dihiangkan dengan air juice dan kacang as a welcoming drink. Sambil menjamu selera, orang hotel tu explain pasal hotel dan tanya apa plan kitorg sepanjang kat Siem Reap. Kitorg cakaplah esok nak ke Angkor Wat. So dia tunjuk pakage yang dorang sediakan. Kitorg ambil pakage tuk-tuk ke Angkor Wat esok yang berharga 15USD. Bahagi tiga orang so sorang bayar 5USD. Duration yang dorang bagi ialah 7jam. Lebih dari tu akan dicharge 5USD sejam. Kalau nak ambil pakage yang tengok sunrise atau sunset kena tambah lagi 5USD.

Dalam pukul 9.30am kitorg dah dapat masuk bilik dan boleh rehat dulu. Kalau nak ikutkan waktu sebenar boleh check-in pukul 2pm, tapi Alhamdulillah kitorg dapat check-in awal free of charge. Bilik ok dan bersih. Paling penting hospitality dorang bagus. Layanan dorang pada customer pun memang tip-top. Breakfast is complimentary, so kitorg tanya breakfast untuk esok boleh sediakan awal dan bungkus dalam box tak memandangkan esok kitorg nak pergi Angkor Wat pukul 6.30am. Breakfast dorang pula start 7am-10am. Dorang cakap boleh, so untuk breakfast esok dah tak perlu risau.

Pukul 11am kitorg dah start rasa lapar, so kitorg jalan kaki ke arah Masjid An-Naekmah yang terletak lebih kurang 3 minit dari hotel. Berdekatan dengan masjid tu memang banyak kedai Halal, yang beza ada kedai yang kecil dan ada kedai yang besar. Kitorg lunch kat kedai yang besar, "Muslim Family Restaurant" yang memang famous dan rata-rata org Malaysia akan singgah makan kat sini. Orang kedai recommend untuk makan "Beef climbing mountain" dan "Fish in morning". So untuk 1st day ni kitorg order beef climbing mountain ($6.5), muslim sour soup ($2.5), sticky rice with mango ($2.5) serta air dragon milk ($1) dan kopi ais ($0.75). Nasi pula dorg bagi free. So total untuk lunch tiga orang ialah 13.25USD. Kalau nak lagi jimat order satu lauk beef climbing mountain pun dah cukup sebab portion dia untuk 4 orang makan. Memang kenyang.

Muslim Family Restaurant

Beef climbing mountain
Orang kedai masakkan on the spot.

Lepas habis makan kitorg singgah Masjid An-nekmah untuk solat jamak Zohor dan Asar. Tempat solat perempuan kat bahagian atas. Kena naik tangga di bahagian tepi masjid, terletak di luar pagar masjid. Tempat wudu' ada kat atas tu so tak payah risau.
Tempat solat lelaki bahagian bawah

Tempat solat perempuan bahagian atas. Ada telekung lagi.

Tempat wudu' bahagian perempuan
Lepas habis solat kitorg teruskan perjalanan ke town ikut waze. Ambil masa lebih kurang 8 minit berjalan, kitorang singgah di supermarket yang terletak berdekatan Angkor Trade Center dulu untuk survey harga barang disitu. Then kitorg tangkap gambar di tepi Sungai Siem Reap dan singgah minum tea ais di Noi Cafe. Harga tea ais $1. Rasa tea ais tu bagi kitorg biasa-biasa je. Tea ais Thailand lagi sedap.
Sungai Siem Reap


Then kitorang melawat ke Wat Preah Prom Rath temple yang terletak bersebelahan Angkor Trade Center.





Dah penat jalan kitorg pun balik semula ke hotel. Tapi before masuk hotel kitorg singgah melawat D'Angkor Artisan yang terletak betul-betul seberang hotel kitorg. Kat situ boleh lihat macam mana dorang ukir batu-batu dan jahit baju. Masuk free je, so jangan risau.



Dalam pukul 6pm kitorg keluar semula ke arah Masjid untuk dinner. Kali ni kitorg try makan di kedai yang kecil sikit. Menu terhad tapi why not to try. Kitorg order nasi ayam satu dan nasi daging dua. Ayam tu katanya ayam kampung.

Daging tu pulak daging bulat-bulat macam sosej yang dibakar. Lupa nak tangkap gambar. Rupa daging tu lain sikit, kat Malaysia memang tak jumpa rupa macam tu. Bila tanya akak kedai yang boleh berbahasa Melayu, rupanya daging tu dibaluti dengan usus. Akak kedai tu pernah kerja kat Malaysia. Dia cakap kalau kat Malaysia usus binatang kita buang, tapi di Kemboja dorang pandai gunakan usus tu. Maknanya setiap benda tu dorang tak akan sia-siakan macam tu je. Air pula kitorg minum air tea kemboja. Rasa air tea ni macam ada rasa daun pandan tapi sedap. Foods' taste boleh la. Total untuk dinner 3 orang ialah $4.

Alang-alang dah masuk magrib kitorg singgah masjid dulu untuk solat. Sebelah masjid tu ada jual kuih-muih. Kitorang nak try rasa kuih kat situ, so belilah kuih campur-campur. Yang sedap donut dia. Kalau korang nak beli donut tu 4 biji $1. Kalau nak rasa sebiji je 1000riel tapi pastikan korang dah ada duit riel lah supaya senang nak bayar.
Donut sedap

Kuih tak tahu nama

Lepastu dalam pukul 7pm kitorang jalan ke arah Night Market. Kalau korang nak membeli-belah, pergi terus ke arah Old Market yang terletak seberang sungai. Kat situ korang terus singgah kedai bahagian depan-depan. 5 Fridge magnet boleh dapat $1. Macam kitorg pergi explore dulu kedai bahagian dalam-dalam sebab ingat bahagian dalam lagi murah. Fridge magnet paling murah dorang boleh bagi 3 untuk $1. Hampir nak beli sebab ada kedai lain jual 2 untuk $1. Masa nak pilih-pilih tu Alhamdulillah terserempak dengan orang Malaysian. Dorang bagitau kat kedai bahagian depan dapat lagi murah.



Old night market seberang sungai

Kedai bahagian depan-depan ni murah



So dapatlah kitorg beli 10 magnet = $2. Antara barang lain yang kitorang beli lagi adalah selipar dari $8 dapat harga $4beg dari $18 dapat harga $11Angkor Wat monument dari $15 dapat harga $9. T-shirt semua kitorg tak beli. Bagi penggemar air jus buah-buahan, apa yang bestnya kat Siem Reap ni sebab air buah dia $1 (=RM4), kalau kat Malaysia air macam tu harga dah RM8. So kat sini kitorg memang banyak beli air buah je macam air Avocado, Dragon Fruit, Banana, dll. Rasa dia memang sedap dan fresh.


Macam-macam jus buah ada
Lepas habis shopping, kitorg pun balik semula ke hotel dan tidur awal sebab esok kena bangun awal untuk ke Angkor Wat.

Untuk 2nd day dan 3rd day, kitorg akan post dalam Trip ke Siem Reap, Cambodia (Part 2) nanti.

No comments:

Post a Comment