Saturday 10 August 2019

Trip ke Siem Reap, Cambodia (Part 2)

2nd day
Pukul 5.00 pagi kitorang dah bangun untuk bersiap-siap ke the must place to visit di Kemboja iaitu Angkor Wat. Janji dengan orang hotel semalam pukul 6.30 pagi bertolak ke Angkor Wat. Kitorang tak pilih nak tengok sunrise, cukup sekadar dapat jejak kaki ke Angkor Wat dan temple kelilingnya. Breakfast pihak hotel dah sediakan dalam breakfast box pukul 6.00 pagi. So kitorang bawa bekal yang pihak hotel sediakan. Dari hotel perjalanan mengambil masa dalam setengah jam ke Angkor Wat menaiki tuk-tuk. Untuk pengetahuan korang, Angkor Wat ni terletak berdekatan je dengan Siem Reap Airport. Boleh je kalau korang nak one day trip ke Angkor Wat terus dari Airport. Tapi kena prepare awal-awal dan cukupkan stamina sebab Angkor Wat ni sangat luas. So memerlukan tenaga untuk berjalan.

Mula-mula kitorang kena beli tiket masuk dulu yang berharga 37USD. Masa kitorg nak beli tiket ni, tempat tiket kosong tak ada orang. Mungkin ramai datang lebih awal untuk tengok sunrise. Masa nak beli tiket ni, kita kena pergi beli sendiri, tak boleh hantar wakil sebab kat tiket tu akan diletak gambar kita masing-masing. So masa tengok kamera nak tangkap gambar tu buatlah muka elok-elok sikit. Lepas dah dapat tiket kena naik balik tuk-tuk untuk ke 1st temple iaitu Angkor Wat. Untuk pengetahuan korang, jarak antara tempat beli tiket dengan Angkor Wat ni bukan dekat boleh jalan kaki macam tu je, memang memerlukan kenderaan untuk pergi dari satu temple ke temple yang lain. Paling kurang pun naik basikal kalau stamina korang kuat. Korang boleh tengok google map untuk lihat gambaran betapa luasnya kawasan-kawasan temple ni dan jarak antara each temple ni.

Ni lah orang yang bawa tuk-tuk kitorg. Nama dia "Barang"
Before kitorg masuk ke 1st temple iaitu Angkor Wat, kitorg isi perut dulu dengan breakfast yang hotel dah sediakan. Kitorg makan dua pancake dengan fruits. Air bawa air botol mineral. Dah habis makan kitorg memulakan perjalanan ke Angkor Wat. Untuk pengetahuan korang, setiap kali nak masuk ke temple-temple ni korang kena tunjuk tiket korang kat orang yang jaga tempat tu. So pastikan simpan tiket baik-baik. Dan setiap kali kita tunjuk tiket orang tu akan tanya "where are you from?" then akan tanya nak tour guide tak. Tapi kitorg tak ambillah tour guide sebab kena bayar. Kalau korang berminat dengan history korang bolehlah ambil tour guide ni.


Atas ni gambar dalam Angkor Wat. Memang besar dan penat berjalan. Kitorg nak cari spot untuk ambil gambar reflection of Angkor Wat dalam tasik macam yang ramai orang ambil. Punyalah gigih berjalan sampai ke hujung Angkor Wat ni nak cari tasik untuk gambar. Last-last penghujung tak jumpa tasik. Yang dapat gambar macam bawah ni.

Bahagian belakang Angkor Wat
Then kitorg tanya orang yang jaga tempat ni, macam mana nak dapat gambar macam ni (tunjuk gambar Angkor Wat dengan reflection dalam tasik) dalam template yang kitorg dapat. Orang tu bagitau pergi kat tempat yang mula-mula kita masuk. Pelik jugaklah sebab masa kitorg masuk tak perasan pulak ada tasik. Kitorg pun jalanlah semula ke tempat yang mula-mula kitorg masuk. Akhirnya dapat juga ambil gambar macam yang kitorg nak.


Actually tasik ni bukanlah terletak at the center of the Angkor Wat position. Dia terletak at the both side position dari pintu masuk. Kiranya ada dua 'tasik'. Atas ni gambar kitorg tangkap dari 'tasik' sebelah kanan. Gambar bawah ni pula dari 'tasik' sebelah kiri. Siapa yang pandai ambil gambar tu dapatlah gambar dari sudut yang cantik.


And lagi satu 'tasik' dia bukanlah macam tasik yang kita fikirkan. Tasik dia sebenarnya macam gambar kat bawah ni.

Tak berapa nak tasik. Tapi apa-apa pun ni lebih bergantung kepada korang punya skill dalam mengambil gambar supaya dapat menghasilkan gambar yang awesome macam gambar bawah ni.

Related image
(Sumber:Google)
Kitorang jalan dalam Angkor Wat ni je pun dah nak 2 jam. Then balik semula ke tuk-tuk. Tercari-cari juga kitorg mana tuk-tuk kitorg sebab semua tuk-tuk park kat kawasan yang sama dan nampak sama. Nasib orang tuk-tuk tu nampak kitorg and lambai-lambai kat kitorg.

Next kitorg pergi ke Banyon Temple. Apa yang special tentang temple ni sebab terdapat ukiran muka di setiap batu yang menghadap kesetiap penjuru. Dari jauh mungkin tak berapa nampak.




Kena masuk dan naik temple ni baru boleh nampak ukiran muka-muka ni dengan lebih dekat. Korang boleh google untuk tahu lebih lanjut tentang history Banyon temple ni.




Next, sebelah temple ni ada lagi satu temple tapi tak tahu nama. Boleh jalan kaki je, tak perlu naik tuk-tuk. Tapi kitorg tengok dari luar je, tak naik sampai dalam.

Sebelah temple tu pulak ada lagi satu Elephant temple namanya. Sama juga kitorg tengok dari luar je sebab dah penat jalan. Air mineral kitorg pula dah habis. So memang dahaga. Orang tuk-tuk pula cakap dia tunggu kat kawasan parking lepas Elephant temple ni. Jauh jugaklah kena jalan.

Alhamdulillah sampai je kat tuk-tuk orang tu bagi air mineral kat kitorang sorang satu. Sejuk pula tu. Next orang tu cakap kita pergi ke last temple iaitu Ta Keo Temple. Kitorg ingatkan temple ni yang ada akar pokok yang famous dengan cerita "Tomb Rider". Gigih kitorang masuk dalam tapi temple ni jenis yang tinggi bertangga. Kitorg fikir jugak pokok bukan kat kawasan tanah je ke. Tapi apa-apa pun kitorang naik jugaklah temple ni.



Korang boleh tengok betapa tingginya tangga-tangga untuk naik keatas. Bila dah sampai atas tengok bawah rasa curam sangat tangga dia. Lepastu pelik sebab tak nampak pokok yang berpaut kat bangunan temple langsung dari atas ni.



Tanya kat orang yang jaga tempat ni macam mana nak jumpa pokok macam dalam gambar template yang kitorg dapat. Rupanya orang tu cakap bukan kat sini. Maybe next temple nanti orang tuk-tuk tu bawa. Apa-apa pun tak rugi masuk Ta Keo temple ni sebab binaannya memang unik.

Lepas setengah jam, kitorg balik semula kat tempat parking tuk-tuk. Tengok jam baru pukul 11.30am. Masa yang kitorg ada dengan tuk-tuk ni sampai pukul 1.30pm je. Lebih kena bayar 5USD per hour. So sempat lagi kalau nak pergi temple yang ada akar pokok tu. Tunjuk kat orang yang bawa tuk-tuk tu nak pergi situ. Then dia angguk.

Sampai je depan pintu masuk Ta Phrom temple, memang ramai orang. Perjalanan nak masuk ke temple ni agak jauh walaupun tak perlu memanjat tangga. Tapi suasana ok dan tak panas sebab temple ni dikelilingi oleh pokok-pokok yang besar-besar. Sebelum masuk orang tuk-tuk tu bagitau kitorang nanti jumpa di East exit.

Nak masuk dalam kawasan ni kena beratur sebab laluan bahagian dalam temple ni agak kecil. Boleh lihat runtuhan-runtuhan binaan di bahagian luar temple. Nak jumpa akar pokok yang berpaut pada binaan temple ni agak mengambil masa. Nak ambil gambar sorang-sorang dengan pokok ni agak susah sebab ramai orang. Kecuali kalau korang banyak masa boleh beratur untuk tangkap gambar.



Lagi satu, nak tangkap gambar dengan pokok ni kena tahu cari sudut yang baik untuk mendapatkan gambar yang elok. Boleh compare gambar atas dan bawah. Pokok yang sama, tapi sudut dan distance gambar yang berbeza.


Bawah ni pokok lain pula.



Bila nak keluar dari temple ni agak confused sebab kalau tengok map temple ni ada 4 pintu exit. Sebab tu lah orang tuk-tuk tu dah bagitau awal-awal jumpa kat East exit supaya kita tak salah jalan. Tanya lagi orang yang jaga temple tu macam mana nak ke East exit. Dia tunjuklah jalan arah sana. Bila keluar je dari temple ni jalan sekeliling lebih kurang sama macam jalan yang kitorg masuk. Itu yang buat lagi confused ye. Tapi apa-apa pun kitorg berjaya jumpa tuk-tuk kitorg dan tepat pukul 1pm kitorg balik ke hotel. So dalam masa 6 jam kitorg dapat cover 6 buah temple. Paling lama kat Angkor Wat dan Ta Phrom temple.

Petang sampai ke malam aktiviti kitorg rehat dan cari makan. Makan kat Muslim Family Restaurant lagi. Kali ni order menu yang orang kedai ada recommend juga semalam iaitu "Fish in Morning"($6.5), nasi(FOC), sayur($2) dan kopi ais($0.75). Ikan dapat size yang besar, memang kenyang. Total dinner untuk 3 orang ialah 9.25USD.

Lepas makan macam biasa kitorg jalan-jalan cari jus buah $1 yang sedap dan singgah beli kuih sebelah masjid lagi untuk makan petang. Then try beli ikan bakar tepi jalan masjid tu sebab nampak ramai orang tempatan beli ikan tu. Untuk ikan yang kecil, 1USD. Dia bagi sekali dengan pencicah macam kuah somtam. Rupa ikan tu nampak biasa, tapi bila makan isi ikan tu memang sedap. Tapi ikan yang kitorg pilih ni banyak tulang. Nama ikan lupa nak tanya.

Apa-apapun budget untuk makan sebenarnya kurang daripada apa yang kitorg dah peruntukkan iaitu untuk sehari 10USD untuk seorang. Untuk 1st day je kitorg belanja lebih kurang 20USD untuk 3 orang makan termasuk beli kuih dan jus. 2nd day pula kitorg belanjakan lebih kurang 17USD untuk 3 orang makan dan minum.

3rd day
Hari ni boleh bangun lambat sebab tak ada aktiviti pun. Aktiviti hari ni hanya berehat di hotel sampai waktu check out. Kitorang turun untuk breakfast dalam pukul 7.30pagi. Order pancake macam biasa dihidang sekali dengan bread dan buah-buahan serta air tea, coffee or orange juice. Tu pun dah kenyang. Habis makan naik balik bilik kemas-kemas apa yang patut. Lepas tu dalam pukul 11.55am checkout hotel. Kitorang bagitau orang hotel pagi tadi nak book tuk-tuk ke Airport pukul 1.30pm sebab nak lunch dulu before fly back home. Tinggalkan beg dulu kat lobby hotel before jalan untuk lunch kat kedai kecik before Muslim Family Restaurant. Order dua nasi goreng daging + telur mata dan minum teh Kemboja. Portion nasi goreng dia memang banyak, boleh share dua orang. Total untuk lunch 3 orang ialah 4USD. Then kitorang solat kat Masjid dulu before singgah kat kedai jus buah untuk minum air 1USD sementara tunggu 1.30pm.

Pukul 1.30pm tepat kitorg naik tuk-tuk ke Airport. Perjalanan dari hotel kitorg ke Airport sebenarnya ambil masa dalam 20 minit je. Tapi tiba-tiba tuk-tuk ni mati enjin tepi jalan. Lepastu boleh start balik. Then after some time buat hal yang sama. Dah mula risau sebab flight pukul 3.10pm. Tapi apa-apa pun Alhamdulillah sampai jugak kitorg ke Siem Reap International Airport dalam pukul 2pm. Kena check in kat kaunter dulu before proceed ke departure gate. Dah habis check imegresen semua kitorg nak duduklah kat waiting area tapi seat penuh.


So kitorg jalan sampai ke hujung dekat dengan area kedai-kedai makan, nak cari tempat duduk kosong. Banyak rupanya tempat duduk kat hujung-hujung ni. Dalam pukul 2.45 dah dengar announcement boleh beratur masuk flight. Plane gerak on time dalam pukul 3.10pm dan perjalanan ambil masa dalam 2 jam. Tepat pukul 6.10pm, sampailah kitorg di KLIA2.

No comments:

Post a Comment