Monday 6 May 2024

Trip ke Seoul, Korea (Day3)

Hari ketiga aktiviti kami untuk ke Gyeongbokgung palace dan ke Starfield Suwon mall untuk tengok library yang famous tu. Kami bangun pukul 8pagi sebab Gyeongbokgung Palace buka pukul 9pagi. Lepas breakfast dalam bilik, kami bergerak untuk ke train station. Untuk ke Palaca ni, perlu turun di Gyeongbokgung station (Line 3). Turun je station ni, kena jalan menuju ke exit yang tulis palace.

Dalam pukul 9pagi ada pertunjukan pertukaran guard istana. Lepas tengok show tu, kami pun bergambar dekat kawasan istana. Kalau korang nak sewa pakaian traditional Korea, boleh ke kedai berdekatan. Harga kami tak tahu sebab kami tak sewa pakaian tu. Kalau korang pakai Hanbook, korang boleh masuk Gyeongbokgung Palace secara percuma.

Setengah jam lepas tu ada lagi persembahan pertukaran guard. Kami dah tengok tadi jadi kami gunakan peluang ni untuk bergambar kat gerbang utama istana sebab Semua orang fokus kat persembahan guard tu. So ni lagi satu tips nak bergambar kat pintu gerbang istana tanpa ramai orang.

Sejam kat palace, kami pun bergerak ke train station untuk ke Starfield library. Perjalanan jauh juga mengambil masa 2jam. Kami pergi library yang kedua yang baru dibuka pada january 2024. So tak adalah gambar naik escalator tepi rak-rak buku macam orang lain. Untuk ke situ, perlu ambil train ke Hwaseo station (Line 1). Keluar je station kena jalan dalam 5 minit ke Starfield Mall. Boleh ikut orang yang ramai-ramai jalan memang nak ke mall tu.

Strategi kami untuk jimat masa adalah kami cari lift untuk ke level 7. Jangan risau lift memang banyak. Then kami cari the center of mall tempat library ni boleh dilihat. Kami mulakan ambil gambar dari level 7, kemudian turun ke level 6, dan seterusnya ke level 4.

Then masa jalan-jalan dalam mall ni nampak banyak kedai makan, waktu pun waktu lunch. Memang terliur tengok dorang makan tapi kita tak jumpa kedai halal kat situ. Jadi kami pun keluar, jumpa k-mart kat tepi jalan & beli food yang blogger cakap boleh dimakan.

Perut keyang, kami pun naik train balik untuk ke hostel. Lepas 2 jam perjalanan, kami turun di Myeongdong dan terus ke Busan jib untuk makan makanan berat. Busan jib ni ada 3 jenis kedai dengan menyajikan 3 makanan berbeza. Satu chicken, satu seagood dan satu lagi daging grill. Kami pilih makanan seafood.

Untuk taste dan harga kami rasa Kampungku restaurant lagi sedap dan berbaloi. Tapi untuk makanan seafood yang kami order macam nasi goreng & bubur memang banyak betul seafood dia letak dalam tu. Untuk kuantiti seafood memang puas hati.

Kenyang makan, kami pun balik hostel untuk rehat. Lepas mahrib kami keluar balik untuk last minit shopping sebab esok pukul 10.30pagi flight balik. Trip kami di Seoul ni sekejap je sebab kami nak singgah Ho Chi Minh, Vietnam esoknya. Kebanyakan orang yang travel bersama anak-anak bolehlah include kan Everland theme park dan boleh tambah lagi stay sehari.

Day 4

Pagi kami gerak pukul 6 pagi ke train station. Kali ni kami naik All stop train sebab estimate masa sampai airport dalam Naver app lebih kurang je dengan Express airport train yang non-stop. Lagi satu jimat masa sebab All stop train boleh guna T-card je, tak payah singgah mesin beli tiket. Dalam pukul 7.30pagi kami sampai airport dan terus beratur kat kaunter Vietnam Airlines untuk check-in.

Perjalanan dalam plane selama 5 jam dan kami transit di Ho Chi Minh selama 18jam.

Untuk pengetahuan korang, Vietnam Airlines ada bagi free tour & hotel bergantung pada berapa lama kita transit di Vietnam. Jadi dengan offer dari Vietnam Airlines ni kami dapat berjalan-jalan free di HCM. Untuk 18 jam transit, antara yang kami dapat ialah free return airport transfer, 3 star hotel stay with 2x meal, free tour di 3 tempat berserta dapat tour guide.

Dan hotel yang mereka bagi hanya 10 minit jalan kaki ke Malaysian Market, tempat famous orang kita membeli belah telekung, kain dan tudung.

Untuk total kos trip kami 4hari 3malam di Seoul ialah RM2400 termasuk makanan. So kalau korang perlukan percutian di luar negara dengan harga bawah RM2500 dan flight bawah 8 jam, bolehlah bercuti di Seoul, Korea.