Negara terbesar di Asia, iaitu China yg juga merupakan negara yg mempunyai kepadatan penduduk paling tinggi di dunia. Sebuah negara komunis tapi kaya dengan warisan sejarah sebab China ni antara tamadun kuno yg berjaya satu masa dulu. Selain warisan sejarah, bentuk muka bumi China pun ada banyak jenis so memang sesuai untuk pergi bercuti atau mengembara ke negara ni.
Disebabkan China ni sangat luas, transportation yg jimat utk gerak dari 1 bandar ke bandar lain ialah gune long distance train drg. Option lain boleh jugak naik flight bagi yg ada budget lebih atau bullet train. Cuma bullet train ni tak cover semua area lagi buat masa ni, in future maybe China akan expand coverage bullet train ni. Tapi entry ni khas pasal long distance train sahaje. Kalau pilih long distance train, selain harge yg jauh lagi murah dari bullet train & flight, boleh jugak jimat bab hotel n at the same time boleh tengok pemandangan2 yg takde kat negara kita. Tapi disadvantage die ielah long distance train ni amek mase agak lama sikit untuk sampai ke destinasi.
Long distance train |
Train ni jugak sebenarnya boleh cover untuk buat Trans-Siberian route tapi die start kat Beijing. So yang berminat nak buat trip Trans-Siberia yang amik masa lama jugak nak sampai ke Moscow tu, mungkin boleh try jugak naik long distance train kat China ni utk dapatkan feel.
Dalam long distance train ni, ade 3 jenis position, katil or seat or berdiri. Lepastu utk katil and seat ade 2 jenis, 1st class (soft sleepers/ soft seat) dgn yg biase (hard sleepers/ hard seat). Tiket berdiri tu pulak, memang betul kene berdiri tapi kebanyakan rakyat yg beli tiket ni akan duduk kat lantai je dekat gerabak hard seat. Dari segi harga pulak, berdiri paling murah, diikuti seat n katil. Katil pulak ranking kemahalan die macam ni:
Hard sleeper (Tingkat 3) - paling murah
Hard sleeper (Middle)
Hard sleeper (Bawah)
Sof sleeper (Atas)
Soft sleeper (Bawah) - paling mahal
Sepanjang ktrg travel kat China, ktrg dah try hard sleeper (bawah, middle & tingkat 3) dan hard seat. Hard seat ktrg naik melibatkan train yg jarak die max 4 jam je. Katil ktrg amek bile yg melibatkan more than 6 hours journey. Untuk yg pentingkan budget, amek middle hard sleeper dah ok dah sebab kat katil boleh duduk and pusing2 badan, tapi ni selesa utk size Malaysian lah. Tak perlu sampai nak amek katil tingkat 3 tu sebab sangat2 menyusahkan nak panjat n sangat sempit tak boleh nak duduk, kene tunduk. Lagi2 pulak kalau dapat jenis train yg katil die takde tangge. Kalau nak selesa banyak sikit boleh amek katil tingkat bawah.
Yang pentingkan privacy and ada budget lebih, boleh consider amik soft sleeper. Sbb die ade privacy sikit, ada pintu utk setiap compartment. Yg biasa 1 compartment kt soft sleeper tu ada 4 katil, 2 tingkat kiri kanan. Tapi ada jugak yg lagi mahal 1 compartment ada 2 katil je.
Keadaan hard sleeper type |
Tingkat 3 atas sekali tu dekat gile dgn atap. Tak boleh nak duduk |
Untuk simpan barang pulak, untuk yg dapat katil bawah sekali boleh letak beg kat bawah katil sebab ade ruang kosong kat bawah katil. Untuk yg katil tengah and katil atas sekali, boleh simpan bag kat ruangan atas kat bahagian atas laluan sebelah katil. Tapi barangan berharga kalau boleh letak kat bawah bantal masa nak tidur untuk keselamatan. Kat gerabak tempat duduk pulak, boleh simpan bag kat ruangan atas tempat duduk kite.
Ruangan simpan beg |
Kat dalam long distance train ni ade disediakan meja kecik yg boleh duduk 2 orang kat tepi lorong jalan kaki sebelah area katil2 ni. Maknenye kalau dah boring baring boleh la pergi duduk pulak tengok view kat meje kecik tu. Selain tu, kat selected meje kecik ni akan ade power plug. So far yg ktrg dah naik ni, setiap gerabak akan ade 3 or 4 power plug. So cari betul2 ye power plug tu.
Laluan jalan tepi katil yang ade meje n kerusi2 kecik. Katil tu takde tangge ye |
Nampak tak power plug di situ? |
Orang2 cina selalunya akan conquer dulu meje yg ade power plug ni. Kadang2 kite tengok drg suke lepak lame2 kat meje kecik tu sebenarnye sebab tengah gune plug. Petue utk dapatkan power plug ni ielah bangun solat subuh n terus pergi cucuk kat power plug. Sebab org2 cine ni ramai yg bangun pukul 8pg ke atas. Time malam memang susah sikit la nak dapat power plug tu n drg pulak jenis suke stay up lame2. Selain tu, dalam long distance train ni ade sediekan air panas. Boleh la nak buat air n maggi.
Train ni ke daerah Muslim kat Xinjiang sebab tu ade tulisan arab di situ |
Bende penting lagi satu yg ade dalam train ni ielah toilet. Kebanyakkannye jenis mencangkung yg mane akan terus jatuh ke landasan keretapi tu. So amaran keras, jgn bawak brg2 berharge macam handphone n duit masuk toilet sebab kalau jatuh dalam lubang tu memang bye2 la. Ade jugak jenis toilet seat tapi agak limited. Dalam toilet ade sinki untuk basuh tangan. Sabun n tissue takde ye so kene bawak sendiri. Tapi ade sekali je ktrg jumpe toilet yg sediekan tissue dalam train. Untuk basuh muka n gosok gigi, tak perlu bergeli2 buat dalam toilet. Sebab drg asingkan sinki besar dari toilet.
Sila gosok gigi n basuh muka kat sini |
Sinki tu kebanyakkannye air sejuk. Ade sesetengah gerabak je yg ade sinki air panas, tu pun ktrg jumpe sekali je sepanjang kat China. Nak gosok gigi n basuh muka, better pergi time subuh2. Kalau pergi time pukul 8am ke atas, kene bersedie ditenung oleh rakyat China. Bukan tenung biasa ok, drg akan pusing badan menghadap kite and stare. Macam kite ni tengah buat show or something yg drg sangat2 berminat nak tengok. Lagi2 kalau yg bertudung tu lagilah drg akan tenung macam tengok something yg sangat rare.
Toilet jenis OKU ni seat type n luas sikit |
Dari segi kebersihan pulak, depends kat jumlah passenger yg naik train tu. Lagi ramai yg naik, lagi kotor. Lagi 1, bergantung jugak kat staff yg jaga gerabak tu. Kalau dapat jenis yg rajin (terutama perempuan), drg suke basuh toilet (mop je) so akan bersih sikit la toilet tu. Lepastu toilet area hard seat selalunya sangat kotor sebab drg malas nak jage compared to gerabak katil punye toilet. Tapi dari segi kebersihan gerabak tu drg jage la jugak. Drg selalu kutip sampah kat setiap katil n kadang2 mop n sapu lantai. Yang tu ok. Tapi ni observation ktrg mase musim winter. Mase musim2 lain terutamanya time public holiday China maybe keadaan train tak macam ni.
Dari segi katil pulak, rasenye drg tak tukar cadar selagi tak sampai kat finale destination. Sebab ktrg tengok sendiri, bile ade org yg turun, staff tu akan lipat balik selimut yg dah digunekan n tegangkan balik cadar katil je utk next passenger. Tapi bile sampai kat final station, baru drg akan cabut semua cadar n sarung bantal. Contohnye macam train dari Chengdu ke Urumqi, die akan tukar cadar bile sampai kat Urumqi iaitu final station. So? Maybe boleh bawak febreeze kot utk sembur kat katil tu before nak landing atas katil untuk elak bakteria. Tapi cadar ok je nampak bersih dari segi mata kasar.
Ni jenis katil yg ade tangge |
Ok, rasenye dah cover semue bende pasal keadaan dalam long distance train ni. Next, pasal cara2 nak beli tiket train pulak. Cara paling senang nak beli ielah secara online tapi akan melalui agent la bukan direct kat website train China tu. Sebabnye hanye rakyat China je yg boleh beli online kat website train tu sebab die nak no IC China. So memang takde cara lain la kene beli online melalui agent. Masalah agent ni 1 je, drg kenekan extra charge. Tapi memang wajib beli online kalau melibatkan peak season macam masa Chinese New Year or time summer n bulan October tu. Selain tu weekends pun ticket akan cepat sold out sebab penduduk bandar nak balik kampung lepas kerja and ahad tu drg nak balik ke bandar balik. So kene extra careful kalau ticket yg melibatkan hujung minggu. Antara website yg boleh dipercayai ialah China Travel Guide.
Macam ktrg ni travel time low season so ktrg berani amek risiko beli ticket kat kaunter je terus. Selain tu sebab nak jimat jugak taknak bayar agent fees. Seelok2nye pilih kaunter tiket yg ade staff lelaki. Sebab staff lelaki ni lebih professional and kurang moody sikit dari staff perempuan. Lepastu kaunter tiket pulak ade banyak jenis. Ade yg untuk amek online ticket, refund and lain2. Pilih yang tulis "Surplus Tickets" untuk beli ticket train on the spot.
Pilih Surplus Tickets counter |
Nak beli tiket tapi tak tau cakap cine? Kat sini la perlukan persediaan awal. Kene sediakan kertas yg dah siap2 tulis maklumat2 ni:
1) Dari mana nak ke mana (destinasi)
1) Dari mana nak ke mana (destinasi)
2) Tarikh, pukul berapa
3) Nak katil or seat. Kalau katil pulak, nak atas or middle or bawah
4) Kalau boleh letak nombor train sekali, kalau sempat check kt train timetable
Ktrg rujuk timetable train kat website China Travel Guide and standby siap2 tulis dalam kertas macam kat bawah ni. Kat dalam website tu jugak boleh check berapa banyak lagi seat/katil yg tinggal. So kalau tengok macam dah nak habis tu, standby alternative train timing yg lain pulak.
Ktrg rujuk timetable train kat website China Travel Guide and standby siap2 tulis dalam kertas macam kat bawah ni. Kat dalam website tu jugak boleh check berapa banyak lagi seat/katil yg tinggal. So kalau tengok macam dah nak habis tu, standby alternative train timing yg lain pulak.
Nanti sampai kat counter ticket, terus tunjuk kertas kite tu kat staff yg jage counter tu sekali dengan passport kite. Kalau local, drg scan je IC terus nama masuk dalam system ticket. Tapi kalau passport, drg kene type name kite. So akan amek mase sikit. Rakyat China yg beratur kat belakang kite tu confirm akan buat bunyi tapi ignore je bunyi2 tu. Lepastu, bayar duit and collect balik passport, balance dengan ticket kite tu. Jangan lupa double check balik destination kat ticket tu betul ke tak.
Kite jugak boleh beli tiket yg perlepasan die dari station lain selain dari station tempat kite berada tu. Contohnye kalau kite berada kat Xian, tapi nak beli tiket dari Chengdu ke Beijing, boleh je beli kat kaunter tiket Xian. Tak payah nak tunggu kene sampai Chengdu dulu baru nak beli tiket. Tapi kalau boleh jangan beli banyak2 tiket serentak sebab kesian kat rakyat China yg beratur kat belakang kite. Sebab drg nak type name kite tu bukan cepat ye. Dah la drg jarang gune alphabet, nak cari huruf tu merangkak jugaklah. Seelok2nye lepas dah beli 2-3 destinasi, pergi beratur kat next counter pulak utk beli tiket seterusnya. Counter sangat banyak so takkan beratur lame mane pun.
Kat bandar2 besar selalunya akan ada lebih dari dua railway station, contohnya Chengdu North, Chengdu South, Chengdu West and Chengdu East. So kene study sikit kat mane tempat yg kite akan naik n tempat yg kite akan sampai nanti. Kalau station kat bandar biasa2 selalunya ade 1 je railway station so senang. Kat bandar besar ni je yg kene extra careful sebab kadang2 kite cakap nak naik dari Chengdu, tapi kat ticket tu akan tulis kat North ke South ke etc. Kalau jarak drg dekat takpe, tapi kalau jarak jauh susah sikit lah sebab takot lari timing kite. Basically, macam ni lah caranye ktrg berjaya beli ticket train sepanjang trip ktrg kat China. Hopefully dapat membantu bagi sesiapa yg tengah plan nak ke China tanpa tourist guide.
No comments:
Post a Comment